. Система виховної роботи класного керівника

Зміст роботи класного керівника

1. Вивчення учнів.

2. Об’єднання учнів у колектив.

3. Співпраця із дитячими та молодіжними організаціями.

4. Робота з батьками, громадськістю.

5. Співпраця із культурно-освітніми та позашкільними установами.

6. Співпраця із шкільним психологом.

7. Організація виховної діяльності (пізнавальної, трудової, художньо-естетичної, суспільно-гуманістичної, фізкультурно-оздоровчої, організаторської, ціннісно-орієнтованої).

8. Індивідуальна робота з учнями, батьками.

Зміст виховної роботи класного керівника

1. Виховання у молодших школярів високої моралі, формування українського менталітету на основі відродження національних традицій.

2. Створення необхідних умов для фізичного розвитку учнів, збереження та зміцнення їхнього здоров’я.

3. Духовно-моральне виховання.

4. Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.

5. Підготовка молодших школярів до господарсько-трудової діяльності.

6. Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.

7. Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.

8. Врахування інтересів дітей.

9. Організація роботи з батьками.

Основні функції класного керівника

Організаторські:

- планування і координація всієї виховної роботи з класом;

- надання допомоги учнівській організації класу;

- встановлення зв’язків із учнівським і педагогічним колективами, батьками, громадськістю; забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів;

- ведення документації у класі;

- сприяння розвитку самоврядування.

Аналітико-узагальнюючі:

- сприяння всебічному розвитку учнів на основі вивчення і врахування їхніх індивідуально-психологічних особливостей.

Координаційно-інформаційні:

- забезпечення узгодженості роботи учнівського, вчительського, батьківського колективів.

Психологічні:

- встановлення довірливих стосунків із учнями.

Стимулюючо-гальмівні:

- активізація чи гальмування учнівської діяльності залежно від її спрямованості.

Показники успішної діяльності класного керівника

- високий рівень ефективності виховної роботи з класним колективом;

- високий рівень розвитку творчої індивідуальності класного керівника, наявності у нього авторської педагогічної технології;

- стиль взаємовідносин;

- включеність класного керівника в життя класу;

- високий рівень володіння уміннями та навичками класного керівника (уміння поставити мету, спланувати роботу, здійснити її, оцінити, проаналізувати, зробити висновки);

- активні співпраця та співтворчість із класним колективом;

- контакт із батьками та залучення їх до співпраці;

- володіння вміннями зацікавати вихованців своїми захопленнями, організувати дозвілля;

- взаємний інтерес класовода та учнів один до одного, повага учнів до вчителя.

Золоті правила класного керівника

1. Учитель має бути особистістю, привабливою для дітей.

2. Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї, у стосунках із нею чесний та відвертий.

3. Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма учнями.

4. Учитель має бути веселим, жартівливим.

5. Учитель повинен раціонально використовувати свій час.

6. Учитель має бути доброзичливим.

7. Учитель має постійно вдосконалюватися, розширювати свій кругозір.

8. Гасло вчителя: “Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням”.

9. Учитель повинен реалізувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.

10. Учитель-класовод має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки.

11. Педагог повинен приймати тільки обдумані рішення.

12. Учителеві слід любити й захищати дитину, поважати її почуття.

13. Учителеві необхідно виховувати в дітей самодисципліну.

Закони вчителя

- Любити та розуміти дитину.

- Перейматися оптимізмом до дитини.

- Сповідувати принципи олюднення, поваги до особистості дитини, терпіння у ставленні до дитини.

Заповіді вчителя

- Вірити в досконалість дитини.

- Вірити в себе, у свої педагогічні здібності.

- Вірити в силу гуманного підходу до дитини.

Особистісні якості вчителя

- Громадянська відповідальність, соціальна активність;

- національна самосвідомість, патріотизм, толерантність;

- відповідальність і працелюбність;

- самостійність і діловитість;

- справжня інтелігентність;

- правдивість, порядність, гідність, самовідданість;

- гуманність, доброта, любов до дітей;

- чесність, відвертість, щирість стосунків;

- наявність педагогічного такту;

- здатність до емпатії, розуміння учнів, співпереживання їм;

- дисциплінованість і вимогливість;

- емоційна стійкість, витримка й самовладання;

- соціальний оптимізм, впевненість у собі, життєрадісність;

- справедливість і об’єктивність;

- професійно-педагогічна спрямованість;

- любов до предмета викладання, висока інтелектуально-пізнавальна зацікавленість і допитливість; прагнення до самоосвіти, розвитку;

- інноваційний стиль науково-педагогічного мислення.

Правила для вчителя

- Цікавитись життям дитини, її радощами, невдачами, переживаннями; при необхідності допомагати, співчувати;

- спілкуватися з дитиною як з дорослим, від якого чекають взаємної довіри, поваги, розуміння;

- встановлювати з кожною дитиною особисті, довірливі взаємини;

- спілкуватися з дітьми спокійним голосом;

- свою роздратованість поведінкою дитини виражати тонким натяком на те, що Ви від неї такого не чекали, що у Вас про неї краща думка;

- заохочувати творчу діяльність дитини;

- вибачатися перед дитиною, якщо Ви з будь-якої причини не можете відразу відповісти на пізнавальне запитання, з яким вона до Вас звернулася, пояснити причину відверто, сказати, що дасте відповідь через кілька днів, і не забути виконати обіцянку;

- заохочувати батьків до шкільного життя їхніх дітей;

- робити урок акумулятором життя дітей, цінувати, любити та приймати кожен урок;

- знайомити дітей з планом та завданнями уроку, приймати до уваги побажання дітей щодо його змісту, запрошувати дітей бути співучасниками своїх педагогічних пошуків;

- вчити дітей етично висловлювати та доводити свої думки, вести дискусію;

- пропонувати дітям на уроках альтернативні матеріали, задачі та завдання;

- помічати та радіти, коли дитина досягає успіху;

- проявляти своє оптимістичне ставлення до можливостей дитини, особливо коли її спіткала невдача;

- у своїх оціночних судженнях щодо дитини більше спиратися на позитивне, досягнуте; помилки та невдачі розглядати на фоні досягнутого;

- слідкувати за чистотою своєї мови.

Програма вивчення виховної діяльності класного керівника

Уміння класного керівника

1. Аналізувати виховні впливи школи, сім’ї, соціального середовища.

2. Враховувати рівень вихованості учнів при визначенні мети та завдань виховання в класі.

3. Свідомо відбирати форми та методи роботи у відповідності з конкретизованими цілями та завданнями.

4. Розробляти конкретну програму діяльності як логічної ланки виховної роботи в класі.

5. Передбачати результати своєї подальшої роботи, встановлювати відповідність реальних результатів поставленим завданням.

6. При плануванні виховної роботи проектувати конкретні завдання.

7. Включати учнів у таку систему діяльності та відносин, яка збагатить їхній позитивний соціальний досвід, розвивати найкращі якості особистості.

8. Враховувати реальні можливості кожного, звертати увагу на найближчі завдання у розвитку колективу класу та особистості.

9. Враховувати свої можливості як класовода. Забезпечувати найбільш доцільні в даних конкретних умовах методи виховання. Застосовувати інноваційні прийоми виховання.

10. Забезпечувати соціальний захист учнів.

11. Здійснювати постійний аналіз своєї діяльності, вихованості учнів, розвитку класу.

Схема аналізу виховної роботи класного керівника

1. Стисла характеристика колективу та окремих учнів:

- загальні відомості про учнів та їхні сім’ї;

- суспільна та пізнавальна активність;

- відповідальність за загальну справу;

- самодисципліна;

- уміння переборювати труднощі;

- культура поведінки в школі та поза нею;

- працьовитість;

- повага до законів, символів держави.

2. Визначення виховних завдань, які поставлені в минулому році (аналіз причин невиконання тих чи інших з них).

3. Аналіз змісту виховання (які звички, знання, вміння, навички формувалися в учнів).

4. Аналіз використовуваних методів (власного прикладу, переконання, вимоги, стимулювання, доручення, бесіди, пояснення, ігри, змагання).

5. Аналіз використовуваних форм виховної роботи бесід, зборів, екскурсій, свят, колективних творчих справ).

6. Аналіз умов виховання:

- санітарно-побутових;

- гігієнічних;

- естетичних;

- природних;

- соціально-культурних.

7. Аналіз засобів виховання:

- дитячого колективу (рівень згуртованості; сформованість громадської думки; традиції; наявність лідерів, неформальних груп спілкування);

- системи суспільних відносин у школі;

- особистості вчителя;

- системи учнівського самоврядування (визначення його ефективності).

8. Аналіз результативності індивідуальної виховної роботи:

- з учнями, схильними до девіантної поведінки;

- з обдарованими дітьми.

9. Аналіз роботи з батьками:

- взаємодії;

- проведення батьківських зборів, їхня результативність.

10. Аналіз результатів виховної роботи:

- визначення реального рівня вихованості;

- визначення ступеня відповідності реальних результатів і поставлених цілей;

- характеристика динаміки змін рівня вихованості за роками навчання.

11. Додатки: карта здоров’я учнів класу, карта вихованості.

3 Інтернету

Кiлькiсть переглядiв: 278